今月はサファルの月です。これはヒジュラの月、つまり悪から善への精神的移行の月です。今日の金曜説法のテーマは、ハラーワタル・イバーダ(崇拝の甘美さ)です。イマーム・ザハビーは、預言者ムハンマド(彼に祝福と平安あれ)から数えて3世代目の人びとの1人であるイマーム・アフマド・ビン・ハルブの言葉を引用しています。「私は50年間アッラーを崇拝してきましたが、3つのことをやめて初めて、ハラーワタル・イバーダ(崇拝の甘美さ)を見つけました。その3つとは、1. 真実を語ることにおいて、人に気を遣うことをやめました。2. 正しい人と付き合うために、罪深い人との付き合いをやめました。3. 来世の甘美さを見つけるために、現世への執着を捨てました。」

1. 真実を語ることにおいて、人に気を遣うことをやめた

クルアーンのメッセージは、全人類にとっての吉報であり、警告でもあります。ムスリムにはその両方の情報をノンムスリムに隠すことなく伝える義務があります。しかし、ムスリムはノンムスリムに地獄の苦しみの警告を全く伝えようとはしません。その理由は容易に想像がつきます。それはノンムスリムが喜ぶ情報ではないからです。しかし、すべてのムスリムはそれを知っています。アッラーを信じ、来世に備えなければ危険だということを、すべてのムスリムは心底知っています。もちろん、最初から地獄について知らせるべきではなく、アッラーを知ることは善を知ることを伝えることから始めるべきです。しかし、アッラーを拒否する人には、警告を知らせなければなりません。

「時間にかけて。人間は、確かに破滅の途次にあります。ただし、信仰し善行に努め、互いに真理を勧めあい、また忍耐を勧めあう者たちを除いては」(103:1-3)

みなさん、クルアーンの真実を一緒に伝えましょう!

2. 正しい人との付き合うために、罪深い人との付き合いをやめた

アーダムの物語から学べる悪魔とアーダムの最も重要な違いは何でしょうか?どちらも過ちを犯した事実が記されています。悪魔は、アーダムにひれ伏すことをアッラーが命じているにもかかわらず、それをしませんでした。アーダムとハワー(イブ)は、アッラーに禁じられた木に近づきました。

両者の違いとは、過ちを犯した後の反応にあります。クルアーン7章14-16節では、「かれ(悪魔)は言いました。かれら(人びと)が復活する日まで、わたしに時間をくれ。かれは言いました。では、あなたは猶予された。かれ(悪魔)は言いました。あなた(アッラー)がわたしを迷わせたので、わたしはあなたの正しい道の上でかれら(人びと)を待ち伏せるのだ。」とあります。

一方、アーダムとハワーは7章23節で、「かれら2人は言いました。わたしたちの主よ、わたしたちは自分自身を欺いたのです。もしあなたがわたしたちをお赦しにならず、慈悲を与えてくださらなければ、わたしたちは本当に失敗者になってしまいます。」とあります。

つまり悪魔は改心しなかった一方、アーダムとハワーは改心しました。悪魔は言い訳をしましたが、アーダムとハワーは言い訳ではなく、自分たちが悪いのだと認めました。悪魔とアーダムの最も重要な違いは、改心して自分の過ちを認めたかどうかにあります。そしてアッラーはアーダムとハワーを赦しました。だから人間に原罪はありません。アーダムの過ちは、反抗ではなく、アッラーの指示を忘れたことで、悪魔の目的は、アッラーの導きを人間から忘れさせることにあります(58:19、20:115)。私たちは弱くて忘れやすいので、アッラーは預言者たちや使者たちを遣わして、私たち人間に何度もその命令を思い出させるようにしました。

ムスリムは小さなことでも罪を避けるべきですが、全く罪のない生活を維持することは不可能です。クルアーン16章61節には次のように記されています。「もしアッラーが、かれらの不正のために人間を罰するなら、かれは地上に一切の生き物を残さなかったでしょう。」

私たちは、アッラーの命令を完全に履行していないので、罪がない人間はいません(預言者たちは別)。しかし、私たちが改心すれば、心の弱さのために改心しなければならないのですが、私たちは正しい人の仲間になることができます。これがアーダム以来ある魂の救済の道です。だから、まずは罪深い人との付き合いをやめて、悪い影響を最小限にしましょう。

3. 来世の甘美さを見つけるために、現世への執着を捨てた

現世への執着をなくすことは、怠惰に生きることではありません。この現世を精一杯、人の役に立つために働いて、お金を稼いで、結婚をして、子供も育てることは大切です。ザカートを払って貧しい人を助けることがムスリムには義務になっています。しかし、問題は「現世の遊び」に執着してしまうことです。特に健康で自由時間がある時にこの問題が顕著になります。人間は暇になると、多くの場合は善いことをしません。例えば、自由時間のほとんどをスマホゲームやスマホ漫画の読書やアニメの視聴などに費やし、また目的のない動画視聴や意味のないチャットに時間を浪費しています。過去、信州大学の学長が「スマホをやめますか、大学をやめますか」と言っていました。これはテクノロジーには負の側面があることをリマインドしてくれる言葉です。テクノロジーが悪なのではなく、どのように使うのかが人間に問われているのです。だからこそ来世に目標がセットされれば、このような「無駄な時間」はほとんどなくなります。来世に向けて、お互いにリマインドしましょう。

「時間にかけて。人間は、確かに破滅の途次にあります。ただし、信仰し善行に努め、互いに真理を勧めあい、また忍耐を勧めあう者たちを除いては」(103:1-3)

アブー・フライラが伝えたところによると、アッラーの使徒は、次のように述べました。「ウドゥ(お清め)をしっかり行ない、金曜日の合同礼拝に来て、静かにしながら(説法に)耳を傾ける人は、次の金曜日までその罪が赦されます。」(サヒーフムスリム857)

私たちは改心し、アッラーによる赦しと罪の消去を求めるため、金曜日の合同礼拝やその他の礼拝をします。そして今月はサファルの月、ヒジュラの月で、つまり悪から善への精神的移行の月なのです。

This is the Month of Safar: Month of Hijrah: Spiritual Migration from evil to good.

Topic of my khutbah today is Halawatal Ibadah or the sweetness of worship.

Imam Dhahabi (ra) has cited this statement of Imam Ahmad ibn Harb (ra) who is the Tābiʿū al-Tābʿīn, the third generation of Muslims since the Prophet Muhammad (saw).

He said I worshipped Allah for 50 years, but I only found the Halawatal Ibadah (sweetness of worship) after abandoning three things:

1. I abandoned pleasing the people in order to be able to speak the truth.

2. I abandoned the companionship of sinners until I found companionship of the righteous.

3. I abandoned the sweetness of this life until I found the sweetness of the hereafter.

The first: I abandoned pleasing the people in order to be able to speak the truth.

The message of the Qur’an is good news and warning for all mankind. We have an obligation to convey both information to non-Muslims without hiding. But Muslims do not want to tell non-Muslims about the torment of Hellfire at all. It is easy to imagine why. It is not information that non-Muslims would appreciate. But all Muslims know it. All Muslims know that if they don’t believe in Allah and prepare for the Hereafter, they are in danger. Of course, we should not inform them about hell from the beginning, but we should start by telling them that to know Allah is to know Good and must warn those who deny Allah (Goodness).

By time, Indeed, mankind is in loss, except such as have Faith, and do righteous deeds, and (join together) in the mutual teaching of Truth, and of Patience and Constancy. (103:1-3)

Let us tell the truth of the Quran together!

Secondly, Imam Ahmad ibn Harb (ra) also rightly said I abandoned the companionship of sinners until I found companionship of the righteous.

What is the most important difference between Satan and Adam learned from the story of Adam in the Quran?

In fact, both committed wrong-doings

Satan or Iblis did not prostrate to Adam in spite of the fact that it was commanded by Allah.

Adam and Hawah approached the tree which was forbidden by Allah.

The difference lies in their reactions after disobedience to Allah’s command.

In the Quran 7:14-16:

Satan said “Give me respite till the day they (people) are raised up.”

The Lord told him, “We will grant you this respite.”

[Satan] said, “Because You have put me in error, I will surely sit in wait for them on Your straight path.

On the other hand, Adam and Hawah said in 7:23, “Our Lord, we have wronged ourselves, and if You do not forgive us and have mercy upon us, we will surely be among the losers.”

Can you see the difference in their reactions after their wrong-doings.

Satan did not repent while Adam and Hawah did repent.

Satan made an excuse while Adam and Hawah did not excuse but said we have wronged ourselves. The most important difference between Satan and Adam lies in repentance and admission of own wrong-doings.

Wrong-doing is not a rebellion; it is failure to remember Allah’s instructions, and Satan’s goal is to make us forget His guidance (58:19; 20:115). Since we are weak and forgetful, Allah sent prophets and messengers to remind us of His command again and again.

Muslims should do good even if it is small but we admit that maintaining a sinless life in the long run is impossible. The Qur’an 16:61 says that people are sinful and blameworthy: “If Allah were to punish men for their wrong-doing, He would not leave, on the (earth), a single living creature.”

Imam Ahmad ibn Harb (ra) rightly said I abandoned the companionship of sinners until I found companionship of the righteous. We are somewhat all sinners because we do not fully fulfill the command of Allah. But when we repent, and we must repent because of our weakness of heart, we can be the people among the righteous. This is the way of salvation of soul since Adam (as). So, let us abandon the inner and outer companionship of sinners all together.

Lastly, I abandoned the sweetness of this life until I found the sweetness of the hereafter.

Losing attachment to this life does not mean living lazily. It is important to work to the best of our ability in this life, to help others, to earn money, to get married, and to raise children. It is obligatory for capable Muslims to pay zakat and help the poor. The problem, however, is that we become attached to the sweetness of this world. This problem is especially pronounced when we are healthy and have free time. When people have free time, they often do not do good. For example, people spend most of their free time playing smartphone games, reading smartphone comics, watching anime, etc. They are wasting time on aimless video watching and meaningless chatting. In the past, the president of Shinshu University said, “Do you want to stop using your phone or do you want to stop going to university? These are words that remind us that technology has a negative side. It is not that technology is evil, but it is how we use it that is being asked of us. That’s why if goals are set for the next life, this kind of “wasted time” will almost disappear. Let’s remind each other for the next life.

By time, Indeed, mankind is in loss, except such as have Faith, and do righteous deeds, and (join together) in the mutual teaching of Truth, and of Patience and Constancy. (103:1-3)

Abu Huraira reported: the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said, “Whoever performs wudu (ritual purification) in an excellent manner, comes to Friday prayer, and listens while remaining quiet, his sins will be forgiven until the next Friday. Ṣaḥīḥ Muslim 857

We come here for Friday prayer and other prayers for repentance and asking for forgiveness and pardon from Allah. This is the Month of Safar: Month of Hijrah: Spiritual Migration from evil to good.

千葉イスラーム文化センターでは『クルアーン やさしい和訳』(国書刊行会 定価本体2,700円)を無料で配布しております。もし興味のある方は下記メールでお問い合わせください。